Megoldó - üzletviteli, marketing és PR tudásbázis mindenkinek, érthetően.

Megoldó

A bizalom lett a válság valutája

2020. április 17. - MegoldóBlogger

Lekutatták: a méltányos cégeket, az egészségügyi szakembereket és a sajtót tartjuk megbízhatónak, a nyerészkedőket, az influencereket és a social médiát viszont nem. 

team-spirit-2447163_1920.jpg

Felére esett az általános bizalmi index

Az emberek általános bizalmi indexe március közepére már a felére esett vissza az Edelman Trust Barometer legfrissebb adatai szerint. A válság ugyanis az emberek bizalmára óriási csapást mért, és emiatt egyre kevésbé tartjuk megbízhatónak a márkákat és a cégeket is. A többség fél a fertőzéstől, a betegségtől, a szeretteik elvesztésétől. Mindenkinek ki kellett lépni a komfortzónájából, hiszen a hétköznapok, a napi rutinok megváltoztak, és ez további bizonytalanságot okoz. Ráadásul senki nem tudja, hogy a járványnak mikor lesz vége, és mikor fog visszatérni a világ a normális kerékvágásba, jövőkép nélkül pedig a bizalmat nagyon nehéz fenntartani. A pandémiát tehát erős bizalmi válság kíséri, amely negatívan befolyásolja a gazdasági folyamatokat, és a márkák, cégek megítélését.

Az a megbízható, aki méltányosan áraz

Az emberek leginkább az alapján tartanak egy terméket/szolgáltatást vagy vállalkozást megbízhatónak, hogy miként viselkedik a válság idején. Az amerikai Qualtrics több ezer fogyasztót kérdezett meg arról, hogy szerintük mitől függ egy brand/cég megbízhatósága. Minden második megkérdezett szerint elsősorban az árazástól: 33% nyilatkozott úgy, hogy fontos, hogy az üzleti élet szereplői ne használják ki a krízist a profit maximalizálására, illetve további 24% méltányos árakat vár el a vállalatoktól. A kutatásban résztvevők egynegyede elvárja a cégektől, hogy törődjenek az alkalmazottaikkal és ugyanennyien tartják fontosnak, hogy figyeljenek a vásárlóikra, különösen egészségügyi szempontból. Minden ötödik ember azt a márkát és céget tartja megbízhatónak, amely maradéktalanul követi az egészségügyi ajánlásokat és a központi előírásokat. A válaszadók 19%-a szerint fontos a kiegyensúlyozott kommunikáció is, azaz, hogy az adott termék vagy szolgáltatás ne reagálja túl a járványt, ugyanakkor kielégítően tájékoztasson mindenkit a helyzetével kapcsolatban. Abban viszont szinte mindenki (90%) egyetértett, hogy a márkák/vállalatok jelenlegi viselkedése alapvetően befolyásolja a beléjük vetett bizalmat, és az emberek most, illetve a jövőben csak a megbízható termékeket és szolgáltatásokat hajlandóak megvásárolni.

Az influencereket és a celebeket nem tartjuk megbízható forrásnak

Azt is megkérdezték a vásárlóktól, hogy szerintük ki a leghitelesebb információforrás egy márkával/céggel vagy a járvánnyal kapcsolatban. Míg korábban a kommunikáció középpontjában az influencerek és a celebrityk álltak, akik kiválóan közvetíthették a reklámüzeneteket, ez a helyzet mára gyökeresen megváltozott. A marketingszakma már az influencer piac teljes kipukkadásától tart a bizalmi válság megjelenése miatt.  Jelenleg az emberek fele az egészségügyi dolgozókat, szakemberek tartja a leghitelesebbnek, ezután következnek az állami döntéshozók, majd a cégek, márkák hivatalos, saját képviselői. Minden negyedik ember a személyes ismerőseinek hisz, illetve a klasszikus sajtónak. Ugyanakkor a celebritiket és az inlfuencereket csupán 5% és 6%-uk említette, mint megbízható információforrást. A Taboola adatai szerint egyébként négyszer jobban bízunk a klasszikus média híreiben, mint a közösségi, social média oldalain megjelenő információkban.

A reklámok most bizalmat próbálják erősíteni

A legtöbb márka és cég már most hozzákezdett a bizalomépítéshez, a jelenleg nálunk is látható reklámok zöme valamilyen olyan értékről szól, ami erősíti az adott termékbe/szolgáltatásba vetett bizalmat. A korábbi kommunikációs slágertémák – mint trendiség, árakciók, promóciók, speciális ajánlatok – nem működnek. De melyek azok a tényezők, amelyekkel a leghatékonyabban tartható meg, illetve erősíthető a megbízhatóság? A bizalomépítés akkor hatékony, ha integrált, azaz minden fronton jelen van, így egy cégnek ugyanúgy kell figyelnie a vásárlóira, a saját alkalmazottaira, a beszállítóira, mint a sajtóra vagy a partnereire. Jelenleg nagyon fontos elvárás mindenki részéről a folytonosság, azaz hogy elérhető legyen a termék és zavartalan legyen a szolgáltatás. Ha valaki kényszerűségből bezár, akkor legalább a kommunikációban kell megvalósítani a folyamatos jelenlétet. Ennek pedig őszintének és hitelesnek kell lennie, sőt az emberek többsége elvárja a társadalmi felelősségvállalást és a segítséget is a vállalatoktól.

 

Ha szeretne többet tudni a témáról vagy tetszett a cikk, akkor csatlakozzon a Facebook oldalunkhoz.

A bejegyzés trackback címe:

https://megoldo.blog.hu/api/trackback/id/tr1215618968

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kvadrillio 2020.04.19. 11:57:24

sztem.... attól, hogy valaki kitalálta ezt a szót, hogy IN FLUENCER...VAGY INFLUENZAVAGYMIJASZÖSZ.........attól még MINDENKI LESZARJA A DEGENERÁLT..., MAGUKAT VALAKINEK HÍÍÍVŐŐŐŐŐ INFKUENSSSZEREKET !

sóhegy049 2020.04.19. 11:57:33

"A méltányos cégekben, az egészségügyi szakemberekben és a sajtóban bízunk, a nyerészkedőkben és az influencerekben nem."
...kedődik a poszt.
Mivel ez valami amcsi történet, hazákra nézve itt a cégek szerintem nem mérvadók, mivel a járványban egy hazai cég sem igen van jelen, semmilyen téren, kivétel a MOL, akinek a kézfertőtlenítőit várja az ország. :-) Akik meg az általuk gyártott alapanyagból gyártana, azok is aranyáron vannak és soha nem hallott cégek. De ezt hazánkban gondolom, hogy senki nem követi, mert nem is érdekli.
Az egészségügyben dolgozó és aktív szakemberekben valószínű, hogy itt is van bizalom, miért ne lenne, de a felső vezetésben már nem lennék ennyire biztos. Azért egy Káslerben bízni?
A nyerészkedésről az elején leírtam a gondolatom, a közösségi idiótákat meg nem látom, nem vagyok semmilyen közösségi szennyesteregető viccoldal tagja.
-
Nem kedvelem az amcsikat és a teljes életvitelüket sem igen akartam megérteni, az egy más világ, de maradjon is ott. Azonban 1:0 a javukra, hogy a sz@rban legalább összetartanak, velünk ellentétben. Kinek nem inge...
süti beállítások módosítása