Kevesebbet költünk majd luxusra, a koronavírus elleni harcra adományozó márkák pedig belopják magukat a szívünkbe.
Az már a 2008-2009-es pénzügyi válság után is kiderült, hogy egy jelentős krízis nagymértékben megváltoztatja az emberek fogyasztási szokásait. Akkor jóval tudatosabbá váltak a fogyasztók: keresték az egészségmegőrző termékeket, szívesebben költöttek egészség- és életbiztosításokra, ugyanakkor a hitelek felvételét sokáig igyekeztek elkerülni. Az emberek keresni kezdték a jó minőségű, tartós, ár-érték arányban a legjobbat kínáló termékeket, és háttérbe szorult a brand lojalitás. A kutatók akkor három fő pontban határozták meg azt, hogy a vásárlók miként viselkedtek a gazdasági recesszió alatt: mértékletesség, azaz fogyasztás helyett megtakarítások előtérbe helyezése, kevesebb jótékonysági tevékenység, mivel az emberek jobban aggódtak a saját családjuk jóléte miatt, tudatos vásárlás, azaz információszerzés a termékekről és szolgáltatásokról az impulzív, érzelmi döntések helyett.
Bár Kínában csak nemrégen zárult le a koronavírus-járvány, a szakértők már most feltérképezték, hogy miként változott meg az emberek viselkedése az átélt krízis és járvány hatására. Két fő fázisra osztották az adatok kiértékelését: az elsőben azt vizsgálták, hogy a járvány idején miként alakultak át az ott élők szokásai, ez jórészt a bevezetett karanténintézkedéseknek volt köszönhető. Az étterembejárás, a fitnesztermek igénybevétele, a fodrász/kozmetikus meglátogatása, a külső helyeken való szórakozás, az utazás teljesen megszűnt, jóval kevesebbet költöttek ruházkodásra, luxustermékekre, folyadékra, vagyonkezelésre, kisebb vagy nagyobb beruházásokra az otthonukban. Az elektronikai cikkek (laptopok, tv-k, otthoni szórakoztató eszközök) piaca viszont jelentős forgalombővülést könyvelhetett el, és ez igaz az otthon is használható fitneszgépekre is. Jelentősen nőtt az igény az alapvető járványügyi védekező eszközök iránt (fertőtlenítőszerek, gyógyszerek, vitaminok, egészségmegőrző termékek, maszkok stb.), jelentősen bővült az egészségügyi és életbiztosításkötések száma, jóval több online tartalmat fogyasztottak és bővült a háztartási tisztítószerek és az alapvető élelmiszerek piaca is.
A járvány befejeződése után jelenleg a hetekig bezárt emberek viszont természetes módon a külső szórakozási lehetőségeket keresik leginkább: jelentősen nőtt az étteremlátogatás, a kulturális intézmények látogatása és a szórakoztatóhelyek igénybevétele és az utazás. A külső szépészeti szolgáltatások igénybevétele is visszatért a normális kerékvágásba: így a kozmetikai és fodrász szalonok is visszakapták vendégkörüket, hasonlóan a fitnesztermekhez. Ugyanakkor a háztartási tisztítószerek iránti kereslet, valamint az alap járványügy védekezési eszközök iránti kereslet nem csökkent jelentősen, úgy tűnik, hogy ezeken a területeken az emberek a tartalékolást választották, ugyanakkor az élelmiszerek piacán kezd visszaállni a megszokott, normál vásárlási kedv.
A legérdekesebb hatást az online világban váltotta ki a járvány. Az emberek a karantén ideje alatt 37-42%-kal több időt töltöttek online híroldalakon és a közösségi médiában, valamint 65%-kal több időt fordítottak filmek és videók nézésére. 87%-uk próbált ki valamilyen teljesen új online szolgáltatást: egészségügyi online konzultáció (34%) and online képzés (33%), otthoni munkát segítő program vagy applikáció (29%) új tartalomszolgáltatói/streaming előfizetés (26%). A járvány után többen úgy nyilatkoztak, hogy az online vásárlás lehetőségét gyakrabban fogják használni a jövőben is. Jelentősen visszaszorult ugyanakkor a karantént megelőző időszakhoz képest is jelentősen visszaszorult az online videózással,filmnézéssel töltött idő, ellenben a híroldalak és a közösségi média nem veszítettek sokat olvasóközönségükből.
A kutatás konklúzója szerint a kínai vásárlók jóval konzervatívabbak lettek: kevesebbet költenek luxusra és egyetértenek azzal, hogy az egyszerű dolgok élvezete sokkal fontosabb a folyamatos vásárlásnál. Viszont hajlandóak többet fizetni azokért a márkákért, amelyek társadalmilag felelős magatartást mutattak a járvány idején és nagyobb figyelmet fordítanak a tisztaságra és a környezetvédelemre. A felmérésben megkérdezték a résztvevőket arról, hogy melyek azok a márkák, amelyeket a járvány idején megszerettek és magyarázzák el miért. Összesen 375 márkát említett meg a résztvevő 1000 ember, amelyekből egyesek koronavírus elleni küzdelemre való adományozásuk miatt nyerték el a fogyasztók szívét, mások azért, mert a krízis idején is ugyanolyan magas szintű szolgáltatást/terméket kínáltak.
Amennyiben érdeklik a cikkben szereplő eredeti kutatások vagy elkezdte a válság utáni életét újratervezni, akkor csatlakozzon a MEGOLDÓ BLOG FACEBOOK oldalához.