Az irodák kiürültek a járvány miatt, de vajon mi lesz az üres épületekkel? Mit tegyen egy cég ingatlanbérleményeivel válság idején?
Jelenleg nem kis fejtörést okoz a cégeknek az, hogy miként csökkentsék irodai költségeiket, ha nem is használják azokat. A legtöbb vállalat ugyanis home office-ra állt át, vagy súlyos esetben ideiglenesen szünetelteti tevékenységét, így az irodákban senki sem tartózkodik. De mit lehet ilyen esetben tenni?
Új megállapodás a jelenlegi irodára
A fővárosi árakat figyelembe véve egy-egy vállalkozás irodabérleti költségei jellemzően a bérköltségek 10%-ának felelnek meg. Emiatt első körben a cégek nem az irodán kezdik a spórolást, jóval egyszerűbb egy-két embert elbocsátani, mint veszteséggel felbontani egy hosszabb távú irodabérleti szerződést. Persze ezt is óvatosan, mert nem tudni, mikor indul újra az üzlet, és pár hónapja még az volt a fő probléma, hogy nehezen lehetett új munkaerőt találni. Ugyanakkor a bajba jutott vállalatoknál kérdés, hogy fenntartsanak-e egy teljesen üres irodát, amire hónapokig nem lesz szükség. Korábban a bérbeadók nem igen engedtek az árból, határozott idejű szerződéseknél erre nincs jogi lehetőség. Viszont az irodaházra felvett banki hitelekre jelen esetben szintén vonatkozik a hitelmoratórium. Így az irodabérleti díjak is rugalmasabban kezelhetők, érdemes ezért minden érintett cégnek tárgyalást kezdeményezni az irodája bérbeadójával. - mondta Saly Miklós, a kereskedelmi ingatlanokra és független bérlőképviseletre szakosodott REscon vezetője. - De mindenképp szükség van a bérbeadó jóindulatára, és partneri hozzáállására. Hosszú távon mindenképpen kifizetődik.
Nem cél a hosszú távú szerződéskötés
Bár Budapesten 2019-ben csupán 5,6%-os volt a szabad irodák aránya, a legfrissebb jelentés szerint 6,2%-ra nőtt 2020 első negyedévében. Az alacsony ráta, és a bérbeadói elvárások miatt minden bérlő legalább 5 éves bérleti szerződésekben gondolkodhatott, hogy biztosítsa a helyét. Most azonban, amíg nem láthatóak pontosan még a válság hatásai és időbeni lefolyása, jobb a rugalmasan alakítható, rövid távú szerződés. Nem tudni, hogy mit hoz a jövő, mennyi munkavállaló elhelyezésére lesz szükség a járvány lezárulta után. Vannak olyan szektorok – turisztika, vendéglátás, légi utasszállítás, szórakoztatóipar, rendezvényszervezés, autóbérlés – ahol várhatóan nem lesz szükség a korábbi nagy irodákra, és vannak olyan vállalatok – mint például az IT-szolgáltatásokat nyújtók, e-kereskedelem – ahol elképzelhető, hogy bővíteni kell az irodai, logisztikai kapacitásokat. Pont emiatt jelenleg a legkifizetődőbb, ha rövid távú, rugalmasan változtatható szerződéseket kötnek a cégek.
Saly Miklós, a REscon vezetője
Coworkingé a jövő
Az Amerikai Egyesült Államokban legdinamikusabban fejlődő coworking irodák piaca egy valódi armageddont szenvedett el a koronavírus járvány miatt. Míg 2020 első negyedévében 600%-os bővülést könyvelhetett el, addig most menekülnek a bérlők a rugalmas szerződéseiknek köszönhetően.[1] Saly Miklós, a REscon vezetője szerint ugyanakkor a jelenlegi válság megmutatja azt, hogy sok esetben hatékonyan működhetnek a cégek nagy irodák nélkül is, jobban támaszkodva a távmunkára. Ez pedig nálunk is a közösségi irodák felfutását eredményezheti hosszabb távon, ahol nincs minden kollégának fix, saját munkaállomása, hanem igény szerint beoszthatják egymás között a kialakított asztalokat, illetve tárgyalókat. Ezzel pedig hosszabb távon jelentős költségmegtakarítás érhető el.
Inkább független bérlőképviselet
Az üres iroda sorsának újratárgyalása a bérbeadóval, egy új, hatékonyabb iroda keresése elképzelhetetlen független bérlőképviselő, ingatlanszakértő nélkül. Az elmúlt pár évben a cégek nem mindig kerestek profi bérlőképviseletet, hiszen az irodahiány miatt többnyire a bérbeadók diktálták a feltételeket. Jellemzően ugyanazok a vállalatok látták el a bérlőképviseleti feladatokat, mint akik bérbe adták az irodákat. A független bérlőképviselet azonban ténylegesen a bérlő szempontjait figyelembe véve tárgyal a bérbeadóval, így az adott vállalat komolyabb kedvezményeket, engedményeket érhet el a bérbeadónál, legyen szó bármiről.
A cikk szakmai hátterét a REscon független irodai és logisztikai bérlőképviseletre szakosodott vállalkozás biztosította.
[1] https://www.protocol.com/coronavirus-impact-on-coworking-companies