Megoldó - üzletviteli, marketing és PR tudásbázis mindenkinek, érthetően.

Megoldó

Szellemvárosokká váltak az irodaházak

2020. április 24. - MegoldóBlogger

Az irodák kiürültek a járvány miatt, de vajon mi lesz az üres épületekkel? Mit tegyen egy cég ingatlanbérleményeivel válság idején?

low-angle-photo-of-four-high-rise-curtain-wall-buildings-830891.jpg

 

Jelenleg nem kis fejtörést okoz a cégeknek az, hogy miként csökkentsék irodai költségeiket, ha nem is használják azokat. A legtöbb vállalat ugyanis home office-ra állt át, vagy súlyos esetben ideiglenesen szünetelteti tevékenységét, így az irodákban senki sem tartózkodik. De mit lehet ilyen esetben tenni?

Új megállapodás a jelenlegi irodára

A fővárosi árakat figyelembe véve egy-egy vállalkozás irodabérleti költségei jellemzően a bérköltségek 10%-ának felelnek meg. Emiatt első körben a cégek nem az irodán kezdik a spórolást, jóval egyszerűbb egy-két embert elbocsátani, mint veszteséggel felbontani egy hosszabb távú irodabérleti szerződést. Persze ezt is óvatosan, mert nem tudni, mikor indul újra az üzlet, és pár hónapja még az volt a fő probléma, hogy nehezen lehetett új munkaerőt találni. Ugyanakkor a bajba jutott vállalatoknál kérdés, hogy fenntartsanak-e egy teljesen üres irodát, amire hónapokig nem lesz szükség. Korábban a bérbeadók nem igen engedtek az árból, határozott idejű szerződéseknél erre nincs jogi lehetőség. Viszont az irodaházra felvett banki hitelekre jelen esetben szintén vonatkozik a hitelmoratórium. Így az irodabérleti díjak is rugalmasabban kezelhetők, érdemes ezért minden érintett cégnek tárgyalást kezdeményezni az irodája bérbeadójával. -  mondta Saly Miklós, a kereskedelmi ingatlanokra és független bérlőképviseletre szakosodott REscon vezetője. - De mindenképp szükség van a bérbeadó jóindulatára, és partneri hozzáállására. Hosszú távon mindenképpen kifizetődik.

Nem cél a hosszú távú szerződéskötés

Bár Budapesten 2019-ben csupán 5,6%-os volt a szabad irodák aránya, a legfrissebb jelentés szerint 6,2%-ra nőtt 2020 első negyedévében. Az alacsony ráta, és a bérbeadói elvárások miatt minden bérlő legalább 5 éves bérleti szerződésekben gondolkodhatott, hogy biztosítsa a helyét. Most azonban, amíg nem láthatóak pontosan még a válság hatásai és időbeni lefolyása, jobb a rugalmasan alakítható, rövid távú szerződés. Nem tudni, hogy mit hoz a jövő, mennyi munkavállaló elhelyezésére lesz szükség a járvány lezárulta után. Vannak olyan szektorok – turisztika, vendéglátás, légi utasszállítás, szórakoztatóipar, rendezvényszervezés, autóbérlés – ahol várhatóan nem lesz szükség a korábbi nagy irodákra, és vannak olyan vállalatok – mint például az IT-szolgáltatásokat nyújtók, e-kereskedelem – ahol elképzelhető, hogy bővíteni kell az irodai, logisztikai kapacitásokat. Pont emiatt jelenleg a legkifizetődőbb, ha rövid távú, rugalmasan változtatható szerződéseket kötnek a cégek.

20180219_103719_5468.jpgSaly Miklós, a REscon vezetője

Coworkingé a jövő

Az Amerikai Egyesült Államokban legdinamikusabban fejlődő coworking irodák piaca egy valódi armageddont szenvedett el a koronavírus járvány miatt. Míg 2020 első negyedévében 600%-os bővülést könyvelhetett el, addig most menekülnek a bérlők a rugalmas szerződéseiknek köszönhetően.[1] Saly Miklós, a REscon vezetője szerint ugyanakkor a jelenlegi válság megmutatja azt, hogy sok esetben hatékonyan működhetnek a cégek nagy irodák nélkül is, jobban támaszkodva a távmunkára. Ez pedig nálunk is a közösségi irodák felfutását eredményezheti hosszabb távon, ahol nincs minden kollégának fix, saját munkaállomása, hanem igény szerint beoszthatják egymás között a kialakított asztalokat, illetve tárgyalókat. Ezzel pedig hosszabb távon jelentős költségmegtakarítás érhető el.

Inkább független bérlőképviselet

Az üres iroda sorsának újratárgyalása a bérbeadóval, egy új, hatékonyabb iroda keresése elképzelhetetlen független bérlőképviselő, ingatlanszakértő nélkül. Az elmúlt pár évben a cégek nem mindig kerestek profi bérlőképviseletet, hiszen az irodahiány miatt többnyire a bérbeadók diktálták a feltételeket. Jellemzően ugyanazok a vállalatok látták el a bérlőképviseleti feladatokat, mint akik bérbe adták az irodákat. A független bérlőképviselet azonban ténylegesen a bérlő szempontjait figyelembe véve tárgyal a bérbeadóval, így az adott vállalat komolyabb kedvezményeket, engedményeket érhet el a bérbeadónál, legyen szó bármiről.

 

A cikk szakmai hátterét a REscon független irodai és logisztikai bérlőképviseletre szakosodott vállalkozás biztosította.

 

[1] https://www.protocol.com/coronavirus-impact-on-coworking-companies

A bejegyzés trackback címe:

https://megoldo.blog.hu/api/trackback/id/tr9515627706

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnightcoder2 2020.04.24. 18:00:57

Igazából szerintem később is drasztikusan csökkenni fog az igény ezekre. A cégek nagy része alighanem rájön majd, hogy tökéletesen felesleges a dolgozót utaztatni az otthoni és a céges számítógép között. A kommunikációt megoldja a skype for business, teams, vagy bármi amit a cégek épp kiválasztanak, a többit meg - hacsak nem vészesen kőkori a céges IT infrastruktúra - ugyanúgy lehet csinálni otthonról is. Azok a cégek pedig ahol az, előbb-utóbb úgyis kihullanak, mert hogy ezt a mostani várható lazítást újabb lezárások követik majd, kb. addig amíg lesz vakcina (itt is). Az pedig azt jelenti, hogy a dínóknak alsó hangon is kb. év végéig kellene kihúzni, miközben a konkurencia vígan üzemel. Ráadásul utána is versenyhátrányba kerülnek a többi céggel szemben, mert azok megspórolhatják az iroda fenntartás költségeit. Ráadásul egy valódi homeoffice - mert ez a karanténosdi a dolgozó mellett nyüzsgő gyerekekkel nem igazán az - jóval hatékonyabb is mint egy openoffice ahol a saját gondolatát sem hallja az ember.

Saly Miklós 2020.04.24. 18:54:27

@midnightcoder2: Igazad van, annyiban gondolom másként, hogy az ember társas lény révén szeret közösségben lenni. És a közösségben levés - akár mennyire is pro online kommunikációs eszközök vannak - otthonról nem ugyanaz, mint az iroda lounge-ában közösen eltöltött x perc, ahol személyesen jobban lehet eszmét cserélni, projekteket megbeszélni, vagy akár egy jót pletykálni. Ráadásul nyugodtan lehet egymás szavába vágni, gyorsabban reagálni. Szóval kialakul majd ennek egy jó keveréke, az biztos, hogy a jelenlegi helyzet ezt felturbózta. Ráadásul beszéltem pár cégvezetővel, és közülük nem egy szereti még mindig, ha szem előtt vannak a munkatársak, mert nem feltétlen bíznak abban, hogy az illető otthon ugyanolyan hatékonysággal dolgozik, és nem éppen inkább a hazai kovászos kenyérsütést próbálgatja:o).

Anna899 2020.05.01. 05:11:39

@Saly Miklós: A cégvezetők akikkel beszéltél valószínűleg kezet foghatnának az én korábbi főnökeimmel. Ők is meg voltak győzödve arról, hogy aki otthonról dolgozik, az kvázi léhűtő. Távmunkás voltam több cégnél is, imádtam, hogy nem kell végigutazni a városon és hajnalban kelni, és nyugiban dolgozhattam. Az utolsó távmunkás helyen aztán jött az új főnök, aki szerette személyesen látni hogy dolgozik az ember. Teljesen mindegy volt, hogy ezt a hadműveletet otthon kényelmesen meg tudom csinálni 5ször gyorsabban, mert nem zavar az a borzalmas zsivaj ami az open officeban volt és nem ordibál mindenki egyszerre a mellette ülőnek...Otthon nyugi volt, csend volt, csak akkor kellett kommunikálni ha tényleg szükséges volt és végre békén hagytak, nem jött oda 30 ember kérdezősködni, business skype-on megvárta amíg válaszolok, stb.
Nem tudom miért kell még mindig ragaszkodni ahhoz, hogy aki otthon dolgozik, az nem dolgozik. Arra van a napi riportolás, hogy a vezetőség lássa, hogy el lett végezve a munka, ezt nekem is el kellett küldeni minden nap végén. Inkább arról volt szó, hogy szerették csesztetni az embert, azért kellett szem előtt lenni. Sajnos több helyen is ez volt a tapasztalatom...hiába volt ott a kézzelfogható bizonyíték, hogy az otthoni munkavégzésem hatékonyabb. Senkit nem érdekelt. Az én válaszom pedig az volt erre, hogy felmondtam. Úgy gondolom, hogy ha ennyi bizalom nincs meg a munkáltató részéről, még akkor sem ha bizonyíték is van a megfelelő munkavégzésre, akkor nincs miről beszélnünk.
süti beállítások módosítása