Egy kutatás szerint otthoni távmunkában több időt dolgoznak az emberek, bár ez nagyobb stresszel jár. Tippek home office-ra.
A koronavírus járvány következtében az irodai munkát végzők jó része otthoni távmunkában dolgozik jelenleg. Ettől a változástól sok cégvezető és munkavállaló is megijedt, pedig a rendelkezésre álló kutatások azt bizonyítják, hogy a home office-ban dolgozók általában jóval termelékenyebbek azoknál, akik irodában dolgoznak, bár az is igaz, hogy jóval stresszesebbek is.
Az Airtasker 2019-es vizsgálata szerint az otthonról dolgozók havonta 1,4- nappal többet töltenek munkával, mint az irodai alkalmazottak, amely így évente három hetes többletmunkát eredményez a foglalkoztató cég számára. Érdekes, hogy a home office-szal járó többletmunka tapasztalatát támasztják alá a NordVPN nevű virtuális magánhálózat szolgáltató idei márciusi adatai is. A szervereik terheltségét elemezve kiderült ugyanis, hogy a március közepétől, a karanténintézkedések bevezetése óta az átlagos munkaidő három órával nőtt az Egyesült Államokban, a britek, a franciák, a spanyolok és kanadaiak két órával dolgoznak többet az adatok szerint naponta. A dánok, a belgák, az osztrákok pedig egy-egy órát tettek hozzá a napi munkamennyiséghez.
Ugyanakkor a home office jóval stresszesebb annál, mint gondolnánk! Az említett 2019-es vizsgálatban több, mint 1000 embert kérdeztek meg a munkájukkal kapcsolatban, akiknek a fele otthonról dolgozott. A távmunkások 29% -a vélekedett úgy, hogy nehezen tudta fenntartani az munka és magánélet közötti egészséges egyensúlyt, az irodai dolgozóknál csupán mindössze 23% -os volt ez az arány. A home office-ból dolgozó munkavállalók 54% -a érezte túlzottan stresszesnek a munkanapjait, míg az irodai dolgozóknak csak 49% -a mondta ugyanezt. A feladatok teljesítését a távmunkában dolgozók 37%-a halogatta a határidőig, ugyanez az irodai dolgozók körében 35% volt.
Abban azonban mindenki egyetért, hogy az otthoni munkát is tanulni kell. Ha valakinek sikerül kiküszöbölnie a home office-szal járó stresszt és kellőképpen hatékony tud lenni a munkaidejében, akkor nyugodtan élvezheti az otthoni munka előnyeit: rugalmasan kezelheti a munkaidejét az egyéb elfoglaltságaihoz igazítva, kiküszöbölheti az ingázással járó időveszteséget, egészségesebben élhet és érezheti, hogy a munkáltatója, főnöke bizalmat szavazott számára. De vajon hogyan lehet hatékony és stresszmentes a home office?
- Tarts szüneteket a jobb koncentráció eléréséért!
Fontos a pontos munkaidő és a szünetek meghatározása. Érdemes az irodában előírt munkaidőt betartani otthon is. A hatékony munkavégzés jegyében 25 percig egyfolytában egy feladattal kell foglalkozni, majd rövid, 5 szünet beiktatása után folytatni a munkát. Hosszabb szünetet 5-6 ilyen 25 perces időszak után érdemes tartani. Ez a technika sokat segíthet a munka hatékony elvégzésében és a koncentráció fenntartásában.
- Készíts feladatlistát!
A fenti felmérés feltárta azt is, hogy a távmunkások egyharmada szerint a tennivalók listájának vezetése elősegítette a munkájukat. Érdemes minden napra mindenkinek egy-egy saját teendői listát készíteni, különösen amiatt, hogy a csapatokon belüli kommunikáció korlátozott a karanténidőszakban, így nincs, aki figyelmeztetne a tennivalókra. Érdemes emellett napi vagy heti virtuális találkozókat szervezni a munkatársakkal, ahol megbeszélhetjük a prioritásokat és a projektek határidejét is.
- Szűrd ki a zavaró tényezőket!
Mind az irodában, mind pedig az otthon dolgozók egyik legnagyobb kihívása, hogy miként tudnak összpontosítani a feladataikra. Jelenleg, mivel a gyerekek is otthon vannak, a legnehezebbnek az tűnik, hogy megteremtsük a szükséges nyugalmat a munkához. Érdemes egy külön helyiséget kijelölni a munkavégzésre, ahol nyugodtan dolgozhatunk. Ezen kívül érdemes az sms-eket, a telefonhívásokat és a közösségi média üzeneteit is kiiktatni, amelyek szintén elterelhetik a figyelmet a munkáról.
- Menedzseld a munkakapcsolataidat!
Az otthoni munka egyik legnagyobb hátránya pont az, ami a legnagyobb előnye. Nem töltjük az időt felesleges munkahelyi kapcsolatokkal és pletykálkodással. A kutatás szerint ugyanis az irodai dolgozók kétszer annyi időt töltenek társasági témákkal munkaidőben, mint távmunkában dolgozó társaik. Ugyanakkor utóbbiakra nem jól hat a szociális izoláltság, így a vezetők felelőssége is megnő, hogy ez ellen tegyenek virtuális találkozók szervezésével.
Csatlakozz a Megoldó Blog Facebook oldalához, ahol részletesen kitárgyalunk minden tudnivalót a home office-ról.