Megoldó - üzletviteli, marketing és PR tudásbázis mindenkinek, érthetően.

Megoldó

Így változnak meg a vásárlási szokásaink a járvány után

2020. március 18. - KKVinfo

Kevesebbet költünk majd luxusra, a koronavírus elleni harcra adományozó márkák pedig belopják magukat a szívünkbe.

woman-169286_1280.jpg

Az már a 2008-2009-es pénzügyi válság után is kiderült, hogy egy jelentős krízis nagymértékben megváltoztatja az emberek fogyasztási szokásait. Akkor jóval tudatosabbá váltak a fogyasztók: keresték az egészségmegőrző termékeket, szívesebben költöttek egészség- és életbiztosításokra, ugyanakkor a hitelek felvételét sokáig igyekeztek elkerülni. Az emberek keresni kezdték a jó minőségű, tartós, ár-érték arányban a legjobbat kínáló termékeket, és háttérbe szorult a brand lojalitás. A kutatók akkor három fő pontban határozták meg azt, hogy a vásárlók miként viselkedtek a gazdasági recesszió alatt: mértékletesség, azaz fogyasztás helyett megtakarítások előtérbe helyezése, kevesebb jótékonysági tevékenység, mivel az emberek jobban aggódtak a saját családjuk jóléte miatt, tudatos vásárlás, azaz információszerzés a termékekről és szolgáltatásokról az impulzív, érzelmi döntések helyett.

Bár Kínában csak nemrégen zárult le a koronavírus-járvány, a szakértők már most feltérképezték, hogy miként változott meg az emberek viselkedése az átélt krízis és járvány hatására. Két fő fázisra osztották az adatok kiértékelését: az elsőben azt vizsgálták, hogy a járvány idején miként alakultak át az ott élők szokásai, ez jórészt a bevezetett karanténintézkedéseknek volt köszönhető. Az étterembejárás, a fitnesztermek igénybevétele, a fodrász/kozmetikus meglátogatása, a külső helyeken való szórakozás, az utazás teljesen megszűnt, jóval kevesebbet költöttek ruházkodásra, luxustermékekre, folyadékra, vagyonkezelésre, kisebb vagy nagyobb beruházásokra az otthonukban. Az elektronikai cikkek (laptopok, tv-k, otthoni szórakoztató eszközök) piaca viszont jelentős forgalombővülést könyvelhetett el, és ez igaz az otthon is használható fitneszgépekre is. Jelentősen nőtt az igény az alapvető járványügyi védekező eszközök iránt (fertőtlenítőszerek, gyógyszerek, vitaminok, egészségmegőrző termékek, maszkok stb.), jelentősen bővült az egészségügyi és életbiztosításkötések száma, jóval több online tartalmat fogyasztottak és bővült a háztartási tisztítószerek és az alapvető élelmiszerek piaca is.

A járvány befejeződése után jelenleg a hetekig bezárt emberek viszont természetes módon a külső szórakozási lehetőségeket keresik leginkább: jelentősen nőtt az étteremlátogatás, a kulturális intézmények látogatása és a szórakoztatóhelyek igénybevétele és az utazás. A külső szépészeti szolgáltatások igénybevétele is visszatért a normális kerékvágásba: így a kozmetikai és fodrász szalonok is visszakapták vendégkörüket, hasonlóan a fitnesztermekhez. Ugyanakkor a háztartási tisztítószerek iránti kereslet, valamint az alap járványügy védekezési eszközök iránti kereslet nem csökkent jelentősen, úgy tűnik, hogy ezeken a területeken az emberek a tartalékolást választották, ugyanakkor az élelmiszerek piacán kezd visszaállni a megszokott, normál vásárlási kedv.

A legérdekesebb hatást az online világban váltotta ki a járvány. Az emberek a karantén ideje alatt 37-42%-kal több időt töltöttek online híroldalakon és a közösségi médiában, valamint 65%-kal több időt fordítottak filmek és videók nézésére. 87%-uk próbált ki valamilyen teljesen új online szolgáltatást: egészségügyi online konzultáció (34%) and online képzés (33%), otthoni munkát segítő program vagy applikáció (29%) új tartalomszolgáltatói/streaming előfizetés (26%). A járvány után többen úgy nyilatkoztak, hogy az online vásárlás lehetőségét gyakrabban fogják használni a jövőben is. Jelentősen visszaszorult ugyanakkor a karantént megelőző időszakhoz képest is jelentősen visszaszorult az online videózással,filmnézéssel töltött idő, ellenben a híroldalak és a közösségi média nem veszítettek sokat olvasóközönségükből.

A kutatás konklúzója szerint a kínai vásárlók jóval konzervatívabbak lettek: kevesebbet költenek luxusra és egyetértenek azzal, hogy az egyszerű dolgok élvezete sokkal fontosabb a folyamatos vásárlásnál. Viszont hajlandóak többet fizetni azokért a márkákért, amelyek társadalmilag felelős magatartást mutattak a járvány idején és nagyobb figyelmet fordítanak a tisztaságra és a környezetvédelemre. A felmérésben megkérdezték a résztvevőket arról, hogy melyek azok a márkák, amelyeket a járvány idején megszerettek és magyarázzák el miért. Összesen 375 márkát említett meg a résztvevő 1000 ember, amelyekből egyesek koronavírus elleni küzdelemre való adományozásuk miatt nyerték el a fogyasztók szívét, mások azért, mert a krízis idején is ugyanolyan magas szintű szolgáltatást/terméket kínáltak.

Amennyiben érdeklik a cikkben szereplő eredeti kutatások vagy elkezdte a válság utáni életét újratervezni, akkor csatlakozzon a MEGOLDÓ BLOG FACEBOOK oldalához.

A bejegyzés trackback címe:

https://megoldo.blog.hu/api/trackback/id/tr7715532696

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.03.19. 08:40:05

Őszintén szólva egy márkáról nem tudnám megmondani, hogy támogatta-e a koronavírus elleni védekezést. Másrészt, szerintem fél évvel a járvány után kb. minden megy majd az eredeti kerékvágásban, max annyi változik, hogy az átlagpolgárnak egy darabig kevesebb lesz a pénze. Fasza dolog Pl. az online vásárlás, ha épp otthon ülsz. De amikor nem tudod hogy épp az irodában vagy vagy otthon akkor amikor a futár megérkezik, akkor nem fogsz online vásárolni, max. csomagpontra, de abból meg túl kevés van és sokaknak túl kieső, vagy távoli helyeken.

eßemfaßom meg áll 2020.03.19. 08:42:42

"adományozó márkák pedig belopják magukat a szívünkbe" Az enyémbe pl nem. " hogy egy jelentős krízis nagymértékben megváltoztatja az emberek fogyasztási szokásait." Mennyi időre?

Örömhernyó 2020.03.19. 10:09:30

@midnight coder: En azt nem értem, hogy Ausztráliában, Amerikában meg máshol is miért kezdték felvásárolni a WC papírt az emberek? Van még olyan ember, aki WC papírt használ? Bidé, seggmosás az nem terjedt el még mindig nyugaton? Főleg katasztrófahelyzetben, amikor fertőzések terjednek biztos nem hagynám papírral maszatolva félig sz@rosan a s*eggem. A kezüket mossák, mint az őrült, de a fenekük nem tiszta. Nekem ez magas.

A rengeteg hely, amit a sok WC papír elfoglal, simán befogadna konzerveket, más tartós élelmiszert.

Minden attól függ, hogy mennyi pénze van az embereknek.

Az üzemanyagárak zuhannak. Itt ahol élek, pár hét alatt 70 forintnak megfelelő mértékben zuhant. És még nincs vége.

A járvány után a munkanélküliség lesz a költekezést visszafogó tényező. A gyárak egy része nem fog újra kinyitni, elköltöztetik őket Európából ide Ázsiába, mert Európa le fog nullázódni. Magyarország különösen. Lesz sok munkanélküli, elárverezik sokak lakását, autóját hiteltőrlesztés elmaradása miatt. A kormány ezt csak késleltetni tudja. A vége gazdasági összeomlás lesz. A végén az EU-n belüli határokat is szépen lezárják, minden ország bezárkózik. Az osztrákok már a migránsválság óta határellenőrzést tartanak fenn. Több, mint 5 éve. Tehát az EU szépen elveszti minden előnyét. A nyugati országok először a keleti-európai munkásaikat küldik el. Mehet haza a sok bolgár, román, magyar, szlovák. A turizmusnak annyi, a hotelekben, vendéglátásban dolgozóknak nem lesz munkája. A globális ellátási láncból Kína most kiesik egy időre, ez minden iparágat hazavág.
Az egészségügy összeomlik, különadókkal kell majd megfinanszírozni. Teccettek volna nem stadionokat építeni meg főtereket térkövezni az EU-s pénzekből.

Fél év múlva még lehet, hogy vége se lesz a járványnak. Simán lesz második, harmadik hullám. Visszatér a vírus mutálódva, veszélyesebben. Ez nem egy pár hetes influenzajárvány.
Ja, és azt ne higgye már senki, hogy ezután nem jön majd egy vérzéses láz járvány vagy hasonló koronavírus, antibiotikumokra rezisztens húsevő baktérium járvány Ázsiából vagy Afrika mélységeiből! Ilyen járványok most már 5-10 évente lesznek.
A fapadosokkal lehet utazni már 10 euróért is. Ez a megnövelt mobilitás kiváló arra, hogy az emberek mindenhova elhurcolják a betegségeiket. Plusz klímaváltozás és ellenőrizetlen migráció.

P1sty 2020.03.19. 10:09:40

@midnight coder: "az átlagpolgárnak egy darabig kevesebb lesz a pénze"

Nyilván nehéz megmondani, hogy ki az átlag, de akár több pénze is lehet: inkább otthon főz, kevesebbet költ szórakozásra, közlekedésre, utazásra.

Tóninéni 2020.03.19. 10:09:44

@eßemfaßom meg áll: "A kutatás konklúziója szerint a kínai vásárlók..." Ezek szerint te kínai vásárló vagy? :)

Örömhernyó 2020.03.19. 10:10:01

@eßemfaßom meg áll: Engem sem érdekel, hogy egy cég kinek és mit adományoz. Én a funkció, ár, minőség háromszögében gondolkodom.

Kínában pedig minden attól függ mennyi pénzük van az embereknek. Ha nem gatyásodnak le, akkor igenis vissza fog térni a luxus élvezete. Imádják a luxust, a vásárlást szabadidő eltöltésének teljesen normális módjának tekintik. És nem Tesco parizert shoppingolnak, hanem luxus cipőket, táskákat, autókat. Ez vissza fog térni. Ahogy a nagy európai pestisjárvány után eljött a dekadens, földi élvezeteknek, művészeteknek hódoló reneszánsz, ezután a járvány után is lesz egy ilyen fellendülés, élvezetekben tobzódás. Amennyiben a gazdasági hatások ezt lehetetlenné nem teszik.

midnight coder 2020.03.19. 12:06:15

@Örömhernyó: Most még nem. A meleg egyrészt lassítja a fertőzést, másrészt a kuruzslók záros határidőn belül fognak produkálni valami védőoltást. De a legrosszabb esetben is meghal a lakosság 2%-a. Ez nem fogja Európát bedönteni. Pontosabban, nem ez fogja.

eßemfaßom meg áll 2020.03.19. 12:06:28

@Tóninéni: annyira biztos mint a posztoló

"Így változnak meg a vásárlási szokásaink a járvány után
2020. március 18. - KKVinfo

Kevesebbet költünk majd luxusra, a koronavírus elleni harcra adományozó márkák pedig belopják magukat a szívünkbe."
süti beállítások módosítása